Column - Bedrijven zijn blij met ons als reclamedragers
Algemeen
306
keer gelezen
De kans dat u iemand in Capelle of omgeving tegenkomt met een rood-wit shirt met daarop de naam van een bekend bungalowpark, is deze dagen best groot. Talloze Feyenoordsupporters joggen, sporten of recreëren nu in het shirt van hun favoriete club. Max Verstappen fans die in supporterskleding van hun held lopen, tooien zelfs heel wat sponsornamen met zich mee.
Marketeers spelen hier altijd handig op in. Adi (Adidas) en Rudolf Dassler (Puma) waren er meesters in, al raakten ze oneindig gebrouilleerd tot zelfs ver na hun dood. Oud-tennissers als René Lacoste en Björn Borg wisten het ook al, lang geleden. Je start een sportmerk en massa is kassa. O ja, ook dat is een handige marketingtruc, een real lifesoap. Zelfs Aldi, Lidl en Zeeman brachten de afgelopen jaren vrijetijdskleding op de markt met de bedrijfsnaam groot afgedrukt. Zoals veel andere merken dat al eerder deden. Eigenlijk lopen wij, de consumenten, gratis reclame voor al deze bedrijven en organisaties en zouden dus als het ware een vergoeding moeten krijgen, in plaats van de hoofdprijs te moeten betalen.
Halverwege de vorige eeuw liepen sandwichmannen met borden voor en achter zich ‘geplakt’ op straat rond om potentiele kopers te attenderen op een merk of evenement. Anno 2022 gedragen de consumenten zich als de aloude sandwichmannen, echter zij krijgen er geen vergoeding voor maar betalen er grif voor om een bepaalde merknaam onder de aandacht van anderen te brengen. Bedenk zo meteen maar eens voor welke bedrijfsnamen u gratis reclame maakt. Gelukkig zijn de meeste plastic draagtasjes met merknaam vanwege het milieu in de ban gedaan, want ook dat zijn middelen van bedrijven om ons in te zetten als gratis reclamemakers. Wij, de consumenten, worden handig ingezet om die merknamen verder onder de aandacht van anderen te brengen. Let de komende dagen maar eens op welke namen u tegenkomst en wie zich wel of niet bewust laat gebruiken om gratis reclame te maken en daar vaak grif voor te betalen in plaats van geld toe te krijgen of korting op het product. Bovendien, je zult maar een ex-ontevreden klant van Ziggo zijn, nu klant bij KPN, en met een shirt van die Amsterdamse club rondlopen. Ik zou er niet aan moeten denken.
Cor Hulsbus