Fietsersbond Capelle: ‘Er is behoefte om sneller de Algerabrug te bereiken’
Algemeen
45
keer gelezen
Capelle - Ook de Fietsersbond in Capelle reageert op het artikel dat onlangs in de IJssel en Lekstreek stond over een nieuw ‘rotondeprobleem’ in Capelle. ‘Het gedrag van fietsers om tegen de rijrichting in te fietsen is niet ontstaan door het wijzigen van de voorrang op rotondes in Capelle maar bestond al ver voor die tijd.’
‘In de IJssel-en Lekstreek van 8 november heeft een artikel gestaan getiteld: “Nieuw rotondeprobleem in Capelle”. De titel suggereert dat er in Capelle aan den IJssel een nieuw probleem is ontstaan door de invoering van voorrang voor fietsers op alle rotondes. Een maatregel waarvoor de rotondes allemaal uniform aangepast zijn.
Echter het gedrag van fietsers om tegen de rijrichting in te fietsen is niet ontstaan door het wijzigen van de voorrang op rotondes in Capelle maar bestond al ver voor die tijd. Ook op bijvoorbeeld de oversteek van de Abraham van Rijckevorselweg vanaf de Rivierweg gebeurt dit regelmatig. Dit is zeker niet goed te keuren zolang dat niet officieel is gereguleerd. Het valt onder hetzelfde laakbare gedrag van voetgangers die op enkele meters naast een oversteekplaats oversteken en automobilisten die als laatste in een rijtje voor een verkeerslicht nog even door rood rijden. De enige oplossing is intensieve controle en handhaving.
Uit het artikel blijkt wel dat de twee aangehaalde personen juist blij zijn met de nieuwe voorrangsregeling. Er wordt gerept van “een praktijkgericht onderzoek” waaruit zou blijken dat 67 fietsers in twee uur tijd op de rotonde op de kruising Schönberglaan/ Sibeliusweg linksom tegen de richting in reden.
Ervan uitgaande dat er inderdaad geregeld fietsers tegen de rijrichting van het fietspad op de rotonde gebruik maken dan betekent dat één ding: dat er behoefte is om op deze wijze sneller en comfortabeler (minder oversteken) de Algerabrug te bereiken.
De enige oplossing is een tweezijdig fietspad op de betreffende rotonde. Als voorbeeld kan gekeken worden naar soortgelijke rotondes op de Pres. Rooseveltweg in Ommoord. Daar bestaan deze rotondes al vele jaren tot ieders tevredenheid en zonder noemenswaardige problemen. Voor alle verkeersdeelnemers dient dan d.m.v. borden en tekens op de weg duidelijk gemaakt dat fietsers twee kanten op kunnen rijden op de rotonde. Daardoor wordt dit “rotondeprobleem” opgelost.’