De lijnboot legde vanuit Gouda aan in Gouderak, Moordrecht, Nieuwerkerk, Ouderkerk, Capelle, Krimpen, Kralingseveer en Rotterdam. Een vaarplan zoals dat nu tussen Rotterdam en Dordrecht is opgezet.
De lijnboot legde vanuit Gouda aan in Gouderak, Moordrecht, Nieuwerkerk, Ouderkerk, Capelle, Krimpen, Kralingseveer en Rotterdam. Een vaarplan zoals dat nu tussen Rotterdam en Dordrecht is opgezet. Foto: Beeldbank HVC

Vroeger ging alles over het water in en rond Capelle

Algemeen 45 keer gelezen

De delta van Lek en IJssel is van oudsher een vaargebied. Men kon er vroeger soms sneller met een boot uit de voeten dan met paard en wagen. Het vervoer van personen gebeurde veel over het water. In dit gebied waren veel ponten.

Capelle - Grote ponten waarmee wagens en later auto’s konden worden vervoerd. Maar ook veel kleine ponten die geroeid werden. En waarmee voor een paar centen voetgangers en fietsen werden overgezet.

Toen in 1840 in Gouda de eerste stoombootrederij werd opgericht, was er veel weerstand. De Goudse Kamer van Koophandel verwachtte schade voor de industrie vanwege de concurrentie voor de oude zeilbeurtschepen. Die zorgden toen voor aanvoer van grondstoffen en distributie van producten.

Stoom

De stoomschepen zouden bovendien het slib loswoelen. Waardoor de vaargeul dicht zou slibben. Maar de rederij De IJsel had veel succes met zijn lijndienst op Rotterdam.

Ook toen de spoorweg tussen Utrecht en Rotterdam tot stand kwam, kozen veel passagiers voor de lijnboot. Ook goederen werden zo vervoerd. Op haar hoogtepunt had deze rederij 14 stoomschepen in de vaart. Je kon er ook een boot huren voor een feestje zoals nu de Pannekoekenboot dat doet.

De lijnboot legde vanuit Gouda aan in Gouderak, Moordrecht, Nieuwerkerk, Ouderkerk, Capelle, Krimpen, Kralingseveer en Rotterdam. Een vaarplan zoals dat nu tussen Rotterdam en Dordrecht is opgezet.

Veerpontje

Het was dus ook makkelijk om naar de andere IJsseloever te komen. De lijndienst verloor de concurrentie uiteindelijk van bussen en trein. En werd opgeheven. In Capelle legde de boot aan bij het Veerhuis aan de Dorpsstraat. Daar was ook een veerpontje naar Krimpen. In de richting Rotterdam werd ook aangelegd in Keeten (Kralingse Veer).

De verbinding heette in de volksmond De IJsselboot omdat er ook een Lekboot was naar Rotterdam. Die legde ook aan in Kralingseveer. Vandaar kon je ook naar Schoonhoven en naar Nijmegen. Op de foto uit 1910 zien we de IJsselboot bij Kralingseveer op weg naar Rotterdam.

Meer weten?

Wil je meer weten over de Historische Vereniging Capelle? Kijk dan op de website: www.hvc-capelle.nl. De vereniging is ook actief op Facebook. Op www.capelleinbeeld.nl vind je enkele duizenden oude foto’s. Capelle in beeld is een project van de Historische Vereniging Capelle aan den IJssel en de gemeente Capelle aan den IJssel.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

Afbeelding
Lintjesregen Capelle: tien inwoners krijgen Koninklijke onderscheiding Met foto's 12 uur geleden
Afbeelding
Bevrijdingsconcert met bijzondere bezetting in Van Cappellenhuis Nieuws 14 uur geleden
Afbeelding
Budgetmaatjes zoeken vrijwilligers: help met thuisadministratie Nieuws 16 uur geleden
• Gedicht voorgelezen tijdens Dodenherdenking in 2023.
Basisschoolleerlingen Capelle schrijven gedichten voor 4 en 5 mei Nieuws 25 apr, 17:04
• Lange tijd werkt gewerkt aan de entree van het metrostation.
Metrostation Capelle Centrum open aan kant Stadsplein-Koperwiek Nieuws 25 apr, 14:51
Afbeelding
Klauteren, knutselen en kleuren: Sport en Fundorp in meivakantie Nieuws 25 apr, 14:32
Afbeelding
Musical 'Groener Gras' te zien in IJsselzicht Nieuws 25 apr, 11:10
• Sparta opende de 20-overs competitie met thuisduels.
Sparta Cricket beleeft 'prima start' en richt vizier op play-offs Sport 25 apr, 08:58