Column: ‘Raadsels’
Algemeen
37
keer gelezen
Hebt u dat ook weleens dat je ergens voorbij komt en denkt, stond dat er altijd al? Het overkwam mij gistermorgen. Wandelend naar de Scholver stond ik op het Pier Panderplein plots tegenover een parmantig kereltje getooid met een zuidwester en in zijn hand een grote vis. Nooit eerder gezien. En toch staat: ‘Het Vissertje’ al dertig jaar op deze plek, zo las ik van het bordje gemonteerd op zijn voetstuk. Kan ook niet anders, het beeld gecreëerd door de Limburgse beeldhouwster Truus Coumans, staat vastgenageld en onder toezicht van een bewakingscamera.
‘t Is wel jammer dat ik niet weet welke vissoort er zo fier omhoog gehouden wordt. De zalmvisserij was in de 18e eeuw belangrijk voor Capelle, het kan dus een zalm zijn. Daartegenover draagt onze gemeente twee bermen in het stadswapen. Dergelijke vis kan het ook zijn. Het blijft waarschijnlijk een raadsel want om mevrouw Coumans lastig te vallen met zoiets onbenulligs lijkt me wat ver gaan. Wat ook een puzzel blijft is waarom een dorp van zalmvissers gekozen heeft om een andere vissoort op het wapen te plaatsen. Helaas heeft de vooruitgang er ook nog voor gezorgd dat de tweeling verkleurd is van zwart naar blauw. Volgens de gemeente staat de nieuwe kleur symbolisch voor het water van de Hollandsche IJssel. Ik weet het niet, maar bij blauw water denk ik niet aan de IJssel… Enfin, een laatste vraag rondom het vissertje is, wie was de man wiens naam verbonden is aan het plein waarop het beeld staat? De levensloop van Pier Pander, zoon van een arme Friese binnenschipper, leest als een spannend boek vol succes en tragiek. Net toen hij als kunstenaar in 1885 de Prix de Rome met zijn beeld ‘Stroomnimf’ won, maakte een ziekte hem invalide. Pander vocht zich een weg terug en werd een gevierd kunstenaar. In Nederland maakte hij onder andere een portret van Koningin Wilhelmina waarmee de Nederlandse munten geslagen zijn. Volgend jaar wordt het plein omgetoverd tot een groene plek binnen onze stad. Ik hoop zo dat het beeld behouden blijft.
Sophie Dijkgraaff