De lijnboot legde vanuit Gouda aan in Gouderak, Moordrecht, Nieuwerkerk, Ouderkerk, Capelle, Krimpen, Kralingseveer en Rotterdam. Een vaarplan zoals dat nu tussen Rotterdam en Dordrecht is opgezet.
De lijnboot legde vanuit Gouda aan in Gouderak, Moordrecht, Nieuwerkerk, Ouderkerk, Capelle, Krimpen, Kralingseveer en Rotterdam. Een vaarplan zoals dat nu tussen Rotterdam en Dordrecht is opgezet. Foto: Beeldbank HVC

Vroeger ging alles over het water in en rond Capelle

Algemeen 46 keer gelezen

De delta van Lek en IJssel is van oudsher een vaargebied. Men kon er vroeger soms sneller met een boot uit de voeten dan met paard en wagen. Het vervoer van personen gebeurde veel over het water. In dit gebied waren veel ponten.

Capelle - Grote ponten waarmee wagens en later auto’s konden worden vervoerd. Maar ook veel kleine ponten die geroeid werden. En waarmee voor een paar centen voetgangers en fietsen werden overgezet.

Toen in 1840 in Gouda de eerste stoombootrederij werd opgericht, was er veel weerstand. De Goudse Kamer van Koophandel verwachtte schade voor de industrie vanwege de concurrentie voor de oude zeilbeurtschepen. Die zorgden toen voor aanvoer van grondstoffen en distributie van producten.

Stoom

De stoomschepen zouden bovendien het slib loswoelen. Waardoor de vaargeul dicht zou slibben. Maar de rederij De IJsel had veel succes met zijn lijndienst op Rotterdam.

Ook toen de spoorweg tussen Utrecht en Rotterdam tot stand kwam, kozen veel passagiers voor de lijnboot. Ook goederen werden zo vervoerd. Op haar hoogtepunt had deze rederij 14 stoomschepen in de vaart. Je kon er ook een boot huren voor een feestje zoals nu de Pannekoekenboot dat doet.

De lijnboot legde vanuit Gouda aan in Gouderak, Moordrecht, Nieuwerkerk, Ouderkerk, Capelle, Krimpen, Kralingseveer en Rotterdam. Een vaarplan zoals dat nu tussen Rotterdam en Dordrecht is opgezet.

Veerpontje

Het was dus ook makkelijk om naar de andere IJsseloever te komen. De lijndienst verloor de concurrentie uiteindelijk van bussen en trein. En werd opgeheven. In Capelle legde de boot aan bij het Veerhuis aan de Dorpsstraat. Daar was ook een veerpontje naar Krimpen. In de richting Rotterdam werd ook aangelegd in Keeten (Kralingse Veer).

De verbinding heette in de volksmond De IJsselboot omdat er ook een Lekboot was naar Rotterdam. Die legde ook aan in Kralingseveer. Vandaar kon je ook naar Schoonhoven en naar Nijmegen. Op de foto uit 1910 zien we de IJsselboot bij Kralingseveer op weg naar Rotterdam.

Meer weten?

Wil je meer weten over de Historische Vereniging Capelle? Kijk dan op de website: www.hvc-capelle.nl. De vereniging is ook actief op Facebook. Op www.capelleinbeeld.nl vind je enkele duizenden oude foto’s. Capelle in beeld is een project van de Historische Vereniging Capelle aan den IJssel en de gemeente Capelle aan den IJssel.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Download onze app

Heb jij de app van Het Kontakt al?

Al het nieuws uit jouw regio
Direct op de hoogte
Gratis downloaden

Afbeelding
Dit zijn de winnende 4 en 5 mei-gedichten van Capelse leerlingen Nieuws 19 uur geleden
Afbeelding
Twee Capellenaren (21) aangehouden op A16 na waarschuwingsschot van politie 112 21 uur geleden
Afbeelding
Zo presteerden de Capelse voetbalclubs afgelopen weekend Sport 22 uur geleden
Afbeelding
Capelle viert vrijheid met bevrijdingsconcert in St. Paulus' Fotoreportage gisteren
Afbeelding
Maas Marimba Trio geeft bijzonder concert in Van Cappellenhuis Met foto's gisteren
Afbeelding
Dodenherdenking Capelle: indrukwekkende bijeenkomst bij oorlogsmonument Fotoreportage 5 mei, 09:12
• Archiefbeeld Dodenherdenking 2023.
Toespraak burgemeester tijdens Dodenherdenking: 'Offers nooit vergeten' Nieuws 4 mei, 20:05
Afbeelding
Noodzaak of nonsens? Workshop over inclusiviteit en diversiteit bij CapelleDoet Nieuws 3 mei, 17:07