Logo ijsselenlekstreek.nl


Foto: Pexels

Ingezonden: Stiller in Capelle?

  Ingezonden

Capelle - Rob Tol reageert ook op het artikel in deze krant dat ging over minder geluidsoverlast in Capelle. 'De geluidsoverlast is eerder toe- dan afgenomen.'

'In 's-Gravenland wonen wij dicht bij Algera corridor, de filestrook met zo'n 50.000 autobewegingen per dag. Een jaar geleden heb ik daar ook al een keer over geschreven. De Algerabrug tussen Capelle aan den IJssel en Krimpen aan de IJssel is het smalste en meest overbelaste wegvak van Nederland. Er is dagelijks sprake van ernstige vertragingen. In de zomer ook door brugopeningen voor pleziervaart. Terecht is er veel aandacht de laatste jaren over verkeersdoorstroming. Maar hoe zit het met de luchtvervuiling en de geluidsoverlast?

Destijds gaf ik enkele aanzetten voor oplossingen. Een tunnel onder de IJssel of een alternatieve tunnel onder Maas, die in het verlengde van de A38 vanaf het knooppunt Ridderkerk ligt voor de verkeersdoorstroming. Verder moet de stenen opzetwal verhoogd worden tot ten minste 120 centimeter om geluidsoverlast en overlast van uitlaatgassen te verminderen. Bij de brug moeten verkeersborden geplaatst worden met plaatsen 'bij geopende brug motor afzetten' en er moet gehandhaafd worden. Ook op de maximale snelheid moet gecontroleerd worden. Hierover heb ik een gesprek gehad met wethouder Dick van Sluis.

De geluidsoverlast is een jaar later eerder toe- dan afgenomen. Met dit mooie weer staan bij de bewoners de ramen weer open 's nachts en is men veel buiten, waardoor we extreme last ervaren van het verkeer. Komt mede dat men zich dan niet aan de 50 kilometer snelheid houdt in de avond. Kortom stiller is het niet geworden in Capelle. En dan hebben we het nog niet over de fijnstof die de wijken inwaait! Hoe schadelijk zijn dagelijks de duizenden voertuigen voor onze gezondheid? Over de milieuproblemen zoals geluidsoverlast en fijnstof wordt weinig gesproken. Zullen we daar nu eens mee aan de slag gaan?

Hoog tijd voor een structurele oplossing samen met Krimpen. Een aanzet hiervoor is gegeven in het plan van Riek Bakker: www.visiekrimpenerwaard.nl.

Reageren op dit ingezonden stuk van Rob Tol? Dat kan door te mailen naar redactie.ijl@persgroep.nl. Je kunt ook zelf heel makkelijk een artikel inzenden via de knop 'Schrijf mee' op onze website www.ijsselenlekstreek.nl.

www.ijsselenlekstreek.nl

Reageer als eerste
Meer berichten