Dat is te zien op deze bijgaande foto uit 1965. De bomen hadden geen steun meer. Foto: Beeldbank HVC
Dat is te zien op deze bijgaande foto uit 1965. De bomen hadden geen steun meer. Foto: Beeldbank HVC

De 's-Gravenweg was eeuwenlang de hoofdverkeersweg

Onze voorouders liepen waarschijnlijk over de hogere kleigronden langs de rivier. Het zompige hoogveen was toen te nat om over te lopen. Maar na 1100 n.C. werd het anders. Ontginners gingen de Capelse hoogveengronden ontwateren. Er werd een achterkade aangelegd om watertoevoer van buiten de ontginning tegen te houden. Dat deden alle ontginners langs de IJssel.

Door Wim van den Bremen

Capelle - Er ontstond een pad voor werkers en voor reizigers in het gebied. De plaats van de kade werd in contracten tussen landheer en ontginners vastgelegd. Het was een modelcontract, cope, dat in het hele gebied gebruikt werd.

Op de bodemkaart zien we bij Capelle een kleirest van een vroegere kreek. Wellicht is dat de reden waarom de achterkade juist daar lag. Die achterkades liepen aaneengesloten vanaf Gouda naar wat nu Kralingen is. De bevolking groeide en de achterkades werden een populaire verbinding. Toen er later in het gebied turf werd gegraven werd het hierlangs afgevoerd.

Gouda was lang Landheer in dit gebied. De stad investeerde in de ’s-Gravenweg als verkeersweg naar Rotterdam. Maar dat betrof de weg en de verharding. De kosten moesten worden betaald uit de opbrengsten van de tol die geheven werd. De aanwonenden moesten lang zorgen voor de berm en het knotten van de wilgen.

Gevaar

Het Hoogheemraadschap van Schieland ging over het water langs de weg. Daar werd toen nog in gevaren. Om dat te kunnen blijven doen baggerden de boeren de sloten regelmatig. Door dat baggeren kalfden de bermen van de weg af, waardoor de weg gevaar liep.

Dat is te zien op bijgaande foto uit 1965. De bomen hadden geen steun meer. Dat was voor Schieland reden om het baggeren te verbieden. Overtredingen werden beboet. De ’s-Gravenweg was eeuwenlang de hoofdverkeersweg in het gebied. Er reden busdiensten naar Rotterdam en Gouda. De weg langs de rivier was lang een grasdijk. Ongeschikt voor het verkeer. En de Van Rijckevorselweg kwam pas na de oorlog, toen de spoorbaan die daar eerst lag, werd omgeleid.

Meer weten?

Wil je meer weten over de Historische Vereniging Capelle? Kijk dan op de website. De vereniging is ook actief op Facebook. Op www.capelleinbeeld.nl vind je enkele duizenden oude foto's. Capelle in beeld is een project van de Historische Vereniging Capelle aan den IJssel en de gemeente Capelle aan den IJssel.

hvc-capelle.nl

Shopbox

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden