Echte kerstboom in Zuid-Holland populairst

Regio - Maar liefst 50% van de Zuid-Hollanders haalt dit jaar een echte kerstboom in huis. Daarmee wint de naaldboom het van de kunstkerstboom die bij 40% van de Zuid-Hollanders in de woonkamer staat. Dat blijkt uit onderzoek van bouwmarktketen Hornbach. En of hij nu echt of nep is, uit hetzelfde onderzoek blijkt dat bijna 90% van de Nederlanders een kerstboom plaatst. Slechts 11,7% van onze landgenoten viert kerst zonder boom.

"Een verrassende uitkomst", licht Maarten Post toe, Marketing Manager van Hornbach Bouwmarkt Nederland. "Want uit ons onderzoek blijkt dat de kunstkerstboom dit jaar flink terrein wint. De meeste Nederlanders (45%) plaatsen een kunstboom. 39% gaat voor een echte kerstboom. Geklust wordt er ook: bijna 5% van de Nederlanders bouwt zijn boom helemaal zelf. Van houten latjes bijvoorbeeld." Het onderzoek laat bovendien zien dat de kerstboom bij ruim 60% van de Nederlanders tot 6 januari, met Driekoningen, blijft staan.

Zuid-Hollanders gaan voor traditie
Hoewel de kunstkerstboom dus aan terrein wint, blijft de traditionele naaldboom in Zuid-Holland favoriet. "Een echte boom geeft veel mensen toch het échte kerstgevoel", vervolgt Maarten Post. "Het ritselt en ruikt lekker." Niet alleen in Zuid-Holland is de echte kerstboom favoriet. Ook in Noord-Holland, Groningen en Flevoland kiest men liever een naaldboom dan een kunstkerstboom. Drenthe is verdeeld. Daar kiest 50% voor een echte boom en 50% voor een kunst-variant.

Echte boom vorig jaar favoriet
Vorig jaar was de echte kerstboom nog favoriet onder de meeste Nederlanders. Uit verkoopcijfers van Hornbach blijkt dat de authentieke naaldboom in 2018, zowel on- als offline, meer werd verkocht. De online verkoopcijfers van de bouwmarkt laten zien dat de verkoop van kunstkerstbomen bij HORNBACH nu in week 47 al, met dubbele cijfers gegroeid is vergeleken met vorig jaar.

Kerstbudget
Het onderzoek laat tevens zien dat Nederlanders online gemiddeld 35 euro uitgeven aan kerstversiering. Bijna 20% van de Nederlanders geeft 10 euro of minder uit aan kerstversiering. Bij ongeveer 27% ligt dit bedrag tussen de 10 en de 20 euro. Een meerderheid van 38% geeft tussen de 20 en 50 euro uit aan kerstversiering. Bij 11% van de Nederlanders schommelen de uitgaven voor kerstversiering tussen de 50 en 100 euro en slechts 5% van de Nederlanders geeft meer van 100 euro uit aan kerstversiering.


Over HORNBACH
HORNBACH is een onafhankelijke, internationale keten van projectbouwmarkten met tuincentra. Het Duitse familiebedrijf heeft een historie van ruim 140 jaar en meer dan 21.000 medewerkers. HORNBACH is sinds 1997 actief in Nederland en heeft inmiddels veertien vestigingen in ons land. In 2019 riepen consumenten HORNBACH voor de veertiende keer uit tot Beste Bouwmarkt van Nederland. Ook won HORNBACH dat jaar de ABN AMRO Webshop Award Bouwmarkten en werd het MT beloond met de ABN AMRO Retail Executive of the Year Award. Tevens is HORNBACH bij onafhankelijk onderzoek (waarderingsrapport DIY) van GfK al vier keer op rij uit de bus gekomen als best gewaardeerde bouwmarkt. De basis voor de succesvolle HORNBACH-formule zijn de vijf kernwaarden: laagsteprijsgarantie, deskundig advies, competente service, een enorm assortiment (van 120.000 artikelen) en grote voorraden (bij 50.000 artikelen).

Shopbox

Meer berichten