Claire Tunzi (links) en Sanne Smallegange van Baggoes met een aantal van hun tassen. (Foto: Annemarie van der Ploeg)
Claire Tunzi (links) en Sanne Smallegange van Baggoes met een aantal van hun tassen. (Foto: Annemarie van der Ploeg) (Foto: Annemarie van der Ploeg)

Capelse Claire start eigen bedrijf: 'Elke tas die wij maken is uniek'

Capelle - Claire Tunzi uit Capelle en schoolgenoot Sanne Smallegange zijn studentes van de Hogeschool Rotterdam. Beide studeren Small Business & Retail Management, een HBO opleiding die ondernemers leert ondernemen. Het tweetal is een startup begonnen, het bedrijf 'Baggoes', een bedrijf dat tassen op maat maakt. In het kader van hun studie mogen zij dit eigen bedrijf verder ontwikkelen.

Door Annemarie van der Ploeg

Claire vertelt: "In het derde jaar van de opleiding is er een stage traject. Daarin krijg je de mogelijkheid om bij een groot, middel of klein bedrijf stage te lopen. Maar er is ook een aparte selectie mensen, die hun eigen startup, bedrijf, verder mogen ontwikkelen en dat zijn wij."

Sanne begon ooit hobbymatig met het ontwerpen van tassen. "Een aantal jaren terug ben ik ermee begonnen. Mijn moeder deed vroeger de coupeuse opleiding en daardoor heb ik mezelf een beetje aangeleerd om zelf kleding te maken en om iets te repareren. Toen ik 15 was, zag ik in de stad een dure tas en vond dat ik die zelf ook kon maken. Mijn moeder vond dat ik het kon proberen en we hebben materiaal gekocht.Van het een kwam het ander en toen ik die tas had gemaakt, wilden vriendinnen er ook een hebben. Toen ben ik af en toe wat gaan maken, maar het werd wat serieuzer toen ik deze opleiding begon. Ik ben begonnen op een zolderkamer en daar staat nog steeds de naaimachine. We maken de tassen dus vanuit huis."

"We merken dat de consument steeds meer een eigen product wil samenstellen. Zelf hebben we heel vaak dat een tas die we zien, niet past bij schoenen die we hebben. Dus afgewerkt met goud in plaats van zilver of er past geen laptop in of de vakjes passen niet. Hier spelen wij op in. Vrouwen kunnen een eigen tas samenstellen aan de hand van het model, de afwerking met goud of zilver of kleur en soort leer. Op het labeltje komen ook nog eens de initialen van de klant te staan. Je krijgt een unieke tas waar geen tweede van is", legt Sanne uit.

Het bedrijf heeft geen materialen op voorraad. Claire: "Dat gaat ook niet als startup. We willen voorkomen dat mensen toch dezelfde tassen krijgen. Bovendien is een bepaalde kleur nu in de mode maar over een jaar niet meer. Daar hebben we goed over nagedacht. Als iemand wat bestelt, gaan wij naar de winkel. De klant moet maximaal 2 weken op de tas wachten.

De dames hebben een toekomstdroom. Sanne: "Onze grootste droom is om in elk land in de grote steden winkels te hebben waar de klant de tassen kan zien maar ook kan samenstellen. Persoonlijk contact dus. Het zou heel erg mooi zijn als dat zou lukken."

Er is een duidelijke rolverdeling binnen het bedrijf. Claire besluit: "Sanne is echt van het ontwerpen en produceren van de tassen en ik hou me meer bezig met dingen op de voorgrond, zoals contact leggen met de krant en blogs schrijven. Wij hebben een mooie taakverdeling."

Meer informatie over Baggoes vind je op:

www.baggoes.nl

Shopbox

Meer berichten