Pendelbussen gaan rijden als tunneltje sluit in Capelle

'Hoe kunnen ze dat nou doen? Vijf weken het enige tunneltje naar metrostation Capelsebrug dicht gooien?" Veel bewoners reageerden afgelopen weekend furieus, anderen verbouwereerd. "Dat betekent twintig minuten omlopen of gevaarlijke toeren uithalen door over de autoweg te lopen."

Door Cor Hulsbus

Capelle - Menigeen was al bezig met alternatieve plannen. Tot de gemeente maandag in een spoedreactie adequaat op de vooral Facebookberichten reageerde. "Er gaan pendelbusjes rijden", luidde maandagmiddag het passende antwoord.

Guido Aartsen kon het niet geloven toen hij het bord nabij het tunneltje zag staan. "Ik dacht dat het hier om een verlate 1 aprilgrap ging, want er stond aan de 's-Gravenlandkant geen bord en aan de 'Rotterdamse' kant wel.

Vijf weken 10 minuten omfietsen of twintig minuten via Kralingseveer omlopen, hoe verzinnen ze het? Wat te denken van die oude mensen die in Rijckehove wonen of op visite moeten gaan?"

Maandagmiddag nam deze krant contact op met de gemeente en enkele uren later reageerde men direct met een oplossing voor de versperring die van 22 juli tot en met 23 augustus plaatsvindt.. Er gaan van 6.00 tot 9.00 en van 16.00 tot 18.00 twee gratis pendelbusjes rijden, buiten de spits één busje zonder vaste tijden.

De gemeente voert het noodzakelijke onderhoud aan de tunnel en het vervangen van het versleten asfalt uit in de zomerperiode wanneer er minder mensen gebruik maken van de tunnel.

De opstapplaatsen voor de pendelbussen zijn Metrostation Capelseburg bij de halte van de nachtbus en de parkeerplaats bij Rijckehove. Mindervalide personen, personen in rolstoelen en ook scootmobiels kunnen mee in de pendelbusjes.

De afsluiting van de tunnel duurt maximaal vijf weken. Als de werkzaamheden vlot verlopen wordt de tunnel eerder geopend.

Noodzakelijk 

Wethouder Marc Wilson, verantwoordelijk voor de buitenruimte: "Sinds de bouw van de tunnel in 1993 voert de gemeente voor het eerst groot onderhoud uit aan de tunnel. De tunnel is op het oog een normale tunnel, maar met een zogenaamde klepconstructie.

'Dit voorkomt bij een eventuele overstroming van de Hollandsche IJssel extreme wateroverlast in de omgeving. Tijdens het onderhoud wordt de verharding in de tunnel vervangen en de betonvloer onderhouden. Met een nieuwe asfaltverharding en een waterdichte laag kan de tunnel weer 40 jaar mee".

Om de werkzaamheden veilig en snel te kunnen uitvoeren is het nodig de tunnel volledig af te sluiten voor voetgangers en fietsers.

Omleiding

Fietsers kunnen ook omrijden. Daarvoor volgen zij de omleidingsroute van noord naar zuid via het fietspad richting Fascinatio, fietspad Barckalaan, fietspad Onackpad, oversteek Abram van Rijckevorselweg richting IJsselmondselaan (Rotterdam), IJsselmondselaan (Rotterdam), Damhertstraat (Rotterdam), fietspad Van Beethovenlaan, Brahmsstraat en de Schubertstraat. Deze route kost ongeveer 10 minuten extra reistijd.

 

Shopbox

Meer berichten