In het gebouw waren dienstruimten en wachtkamers 2e en 3e klasse. De stationschef woonde met zijn gezin bovenin het gebouw.
In het gebouw waren dienstruimten en wachtkamers 2e en 3e klasse. De stationschef woonde met zijn gezin bovenin het gebouw. (Foto: Beeldbank HVC)

Historisch Capelle: Alles over het treinstation van Capelle

n 1855 werd de spoorlijn Rotterdam Maas richting Gouda in gebruik genomen. Het kopstation Rotterdam Maas stond ongeveer op de plaats van Tropicana aan de Maasboulevard. De spoorlijn werd door de Nederlandse Rhijnspoor-Maatschappij (NRS) als enkelspoor aangelegd. Het volgde het tracé dat later de A.van Rijckevorselweg is geworden.

Door Wim van den Bremen

Capelle - Bij de kruising met de Kerklaan in Capelle kwam een houten stationsgebouw, het eerste station Capelle aan den IJssel. Waarschijnlijk was het daarvoor een bouwkeet voor de spoorarbeiders bij de aanleg van de spoorlijn. In 1868 werd de spoorlijn dubbelspoor. Bij het Capelse station kwam een zijspoor. Hierop konden tuinbouwproducten, stro, steenkool en bouwmaterialen worden geladen en gelost.

In 1915 werd het stationsgebouw, dat op de foto staat, gebouwd. In het gebouw waren dienstruimten en wachtkamers 2e en 3e klasse. De stationschef woonde met zijn gezin bovenin het gebouw. In 1938 kreeg dit spoortracé elektrische bovenleiding.

Tweede Wereldoorlog

Al voor WOII werd begonnen met de aanleg van het nieuwe spoortracé via Terbregge. Maar door de oorlog werd dat vertraagd. In de oorlog werd station Maas door Duitse bombardementen zwaar beschadigd. Het station werd provisorisch hersteld. Het nieuwe tracé werd in 1953 in gebruik genomen. Het spoorstation op de foto werd al in 1935 gesloten. Het werd in 1937 omgebouwd tot woningen voor drie gezinnen. De spoorbaan werd op het laatst alleen nog gebruikt voor goederenvervoer. Daarna werden de rails en de bovenleiding weggehaald. Het stationsgebouw werd tenslotte in 1963 afgebroken om de A.van Rijckevorselweg de ruimte te geven. De naam van de spoorwegmaatschappij leeft voort in de naam van de kantorenwijk en de straat Rhijnspoor bij Capelse Brug.

In 1899 reden vlak bij het station Capelle in dichte mist twee treinen op elkaar in. Er vielen 8 doden en er was een grote ravage. Het was een ongeluk dat diepe indruk maakte, een Capelse tragedie. Eigenlijk is het station Capelle Schollevaar dus al het derde treinstation in Capelle.

Meer weten?

Wil je meer weten over de Historische Vereniging Capelle? Kijk dan op de website. De vereniging is ook actief op Facebook. Op www.capelleinbeeld.nl vind je enkele duizenden oude foto's. Capelle in beeld is een project van de Historische Vereniging Capelle aan den IJssel en de gemeente Capelle aan den IJssel.

www.hvc-capelle.nl

Shopbox

Meer berichten