Coronatoegangsbewijs - Hoe gaan horeca en sportclubs ermee om?
Algemeen
197
keer gelezen
CAPELLE • De samenleving heropent en meer sociale interacties zijn weer mogelijk door de afschaffing van de anderhalve meter regel. Maar hoe gaan horecagelegenheden en sportverenigingen om met de coronatoegangsbewijzen en QR-codes?
Iedereen welkom
Monique Schneider van korfbalvereniging KCC/CK Kozijnen vertelt dat iedereen welkom is bij Sportcomplex Schenkel. Zij benadrukt dat de club nog steeds de overheidsvoorschriften volgt. “Er is een stukje van de kantine afgezet waar mensen iets kunnen eten en drinken. Verder verwacht ik door het mooie weer dit weekeinde en de wedstrijden buiten dat de meeste mensen langs de lijn staan of op het terras zitten. Dan is er sowieso geen probleem”. Monique vertelt dat er gecontroleerd kan worden op het coronatoegangsbewijs, maar weet niet zeker of er een persoon speciaal geposteerd staat om te controleren. Of de club de nieuwe regels ziet zitten? “Wij houden ons gewoon aan de geldende richtlijnen, ook al zijn er misschien verdeelde meningen binnen de club. Wij zijn geen politieke partij”.
Ten koste van gastvrijheid
Meneer Ye van Aziatisch restaurant Rasa Sayang is niet blij met de nieuwe regels omtrent het coronabewijs, maar zal deze wel (moeten) volgen. “Het is niet leuk en niet goed voor de gastvrijheid, maar wat is het alternatief? Een boete kost mij teveel geld, ik ben een ondernemer”.
Voetbalvereniging SVS heeft een statement geplaatst met de mededeling dat de club verplicht is om naar het coronatoegangsbewijs te vragen wanneer bezoekers aan de bar of tafels willen plaatsnemen. De basisregels zoals handen wassen en thuisblijven bij klachten blijven van kracht binnen de vereniging.
Diverse andere Capelse ondernemers wilden voor dit artikel niet reageren op de veranderingen.
Rol gemeente
Woordvoerder Brigitte Moratis van de gemeente Capelle aan den IJssel legt uit hoe de rol van de lokale overheid zal zijn. “Wij hebben hier handhaving om toezicht te houden. Maar zij gaan niet naar buiten met het idee om boetes uit te delen. Zij zijn vooral gastvrouwen en -heren van de stad. Eerst gaan zij kijken hoe het gaat. Zij gaan het gesprek aan, kijken waar zij kunnen helpen en uitleggen. De nieuwe situatie moet nog landen en de ondernemers moeten de tijd krijgen om hier invulling aan te geven. Eventuele boetes bij overtredingen zijn pas een tweede stap en deze worden pas uitgeschreven bij excessen”.