Vreedzame Wijk verbindt werelden van kinderen
Algemeen
51
keer gelezen
Vorige week woensdag ging het project Onze Vreedzame Wijk van start in de Flora- en Hoekenbuurt. In de Vreedzame Wijk voelen Capelse organisaties zich samen verantwoordelijk voor wat kinderen leren. Als startsignaal onthulde wethouder Ans Hartnagel samen met kinderburgemeester Chloe Wilson het speciale logo voor Onze Vreedzame Wijk en ondertekenden zo’n 20 organisaties de intentieverklaring.
CAPELLE - In de Vreedzame Wijk besluiten zoveel mogelijk ‘opvoeders’ zich verantwoordelijk te voelen voor kinderen. Wethouder Ans Hartnagel licht toe: “Het heeft iets weg van een coöperatie: iedereen levert een klein stukje in de schakel en is daarmee onmisbaar.” Deze opvoeders kunnen instellingen in de wijk zijn, zoals een welzijnsorganisatie, bibliotheek, sportvereniging of buurthuis. Maar ook de wijkagent, vrijwilligers en natuurlijk bewoners. “Buiten op straat vertonen kinderen vaak ander gedrag dan op school”, zegt wethouder Hartnagel. “Op school is er structuur, kinderen ervaren veiligheid en weten wat er van hen wordt verwacht. Buiten ontbreekt die structuur. Met Vreedzame Wijk spelen we in op de op school geleerde vaardigheden, en wordt het voor kinderen duidelijk dat overal dezelfde verwachtingen, regels en afspraken gelden”.
Zichtbaar
Het project Onze Vreedzame Wijk wordt de komende tijd zichtbaar op verschillende manieren. Zo wordt er een Vreedzame Kinderraad gekozen door vertegenwoordigers van de scholen. De Kinderraad ontwikkelt een wijkmanifest en vervolgens bedenken alle scholen in de wijk acties om het manifest in de praktijk uit te voeren. Daarnaast worden leerlingen met speciale trainingen opgeleid tot wijkmediatoren.
Sociale binding
De Vreedzame Wijk komt voort uit de Vreedzame School dat inmiddels op meer dan 750 basisscholen in Nederland is ingevoerd. Omdat de omgeving van ‘vreedzame’ scholen een positieve verandering waarneemt in het gedrag van kinderen, ontstond de belangstelling om dit succes door te trekken naar de wijk. Wethouder Ans Hartnagel: “Kinderen leren conflicten vreedzaam op te lossen, meningsverschillen te overbruggen, open te staan voor verschillen en verantwoordelijkheid te nemen voor de gemeenschap. Kinderen krijgen een stem, mogen meepraten over zaken die hen aangaan, maar leren ook op een verantwoorde wijze met die stem om te gaan.” Als de Vreedzame Wijk in de Flora- en Hoekenbuurt succesvol blijkt, wil de gemeente de aanpak ook in andere wijken of buurten uitrollen.