Ingezonden: Bouw metrostation Capelle Centrum
Algemeen
33
keer gelezen
Pieter van Nispen vraagt zich af hoe het gaat met de voortgang van de werkzaamheden bij metrostation Capelle Centrum. Hij stuurde daarover dit ingezonden stuk.
Capelle- ‘Mogelijk is de voortgang van de bouw van het metrostation Capelle Centrum, zijde Kerklaan voor jullie interessant om meer over te lezen. Vanuit mijn flat op de hoek van de Duikerlaan en de Kerklaan kijk ik op de bouwplaats en zie dus wat gebeurt. Of beter gezegd: niet gebeurt, want al een maand lang zie ik maar weinig activiteit en vooral betonbekisting. Een paar keer is de bouwplaats al na de ochtend afgesloten, soms lopen één of twee mannen op en neer en op andere dagen zijn twee tot vier mensen bezig met betonbekisting. In de afgelopen tijd is (waarschijnlijk) maar twee keer beton gestort, steeds één vrachtwagen. Dit geeft de indruk dat Delta Beton te weinig vaklieden in dienst heeft.
Overlast
De langzame voortgang van de laatste maand heeft ook voor een buitenstaander gevolgen, zoals de overlast. Waarschijnlijk is de grootste overlast achter de rug, zoals de werkzaamheden ‘s nachts en de weken dat 24/7 een dieselpomp stond te draaien voor de grondwaterbemaling (moest voor het eerst in jaren met mijn raam dicht slapen; waarom trouwens geen elektrische pomp?). De overlast bestaat nu uit het omlopen naar de in- en uitgangen; vooral na 21.00 uur als AH gesloten is (tien minuten extra).
Kruipdoor, sluipdoor
Door het omlopen zijn me ook twee andere dingen opgevallen. Zelf loop ik door de Koperwiek vanaf de Duikerlaan naar het Stadsplein. Daarbij valt op dat het gezellig shoppen met mensen naast elkaar en het doorsteken naar de metro eigenlijk niet samen gaan. Je kunt niet èn snel èn langzaam lopen. Het andere detail is curieus. Op marktdagen is het bereiken van de metro ingangen kruipdoor, sluipdoor. Nu valt me pas op dat de kramen tot tegen de metro ingang aanstaan of er dwars voorstaan. Een eventuele ontruiming van een metrostel zou op een ramp uitdraaien want een tiental mensen loopt zich al klem (net als bij een brand veel mensen omkomen bij de uitgang). Om de ingangen is toch een zone van ongeveer 10 meter nodig.’
Reageren op dit artikel? Dat kan door een mail te sturen naar redactie.ijl@persgroep.nl. Je kunt ook zelf ene ingezonden stuk plaatsen op www.ijsselenlekstreek.nl.