Rekenen kan best heel leuk zijn weten ze op pcb De Horizon
Algemeen
46
keer gelezen
Capelle - Een vakantiepark bedenken, de huizen ontwerpen en inrichten met meubels. Daarvoor zijn berekeningen nodig. Hiermee hielden kinderen van beide locaties van basisschool De Horizon zich vorige week bezig tijdens de Grote Rekendag.
Groep 7 en 8 aan de locatie Roerdomplaan zijn bezig met de inrichting van een huis. “Wat je later in je huis wilt, moet je ontwerpen en tekenen”, vertelt een jongen. Hoe hij het uitrekent? Hij houdt een liniaal omhoog. “Zo kan ik het uitrekenen. Kijken hoeveel centimeter het is.” Groep 5 en 6 werken aan een grote plattegrond. “Dit is een plattegrond van een stuk grond dat we hebben geërfd van tante Mien”, legt de juf uit. “Die gaan we inrichten als een vakantiepark.” Een meisje heeft net een paar bomen opgeplakt. “Een sauna moet er echt bij, vind ik. Die komt tussen de huisjes te staan.” Groep 3 en 4 zijn onder meer bezig met een dominorekenspel en twister met cijfers. Groep 1 en 2 zijn nog niet aan het rekenen, maar leren bijvoorbeeld wel het verschil zien in afstand tussen balletjes en een pion.
“We begonnen de dag op een hele leuke manier”, vertelt directeur Nelly Bakker. “Kinderen hadden een foto van hun huisnummer gemaakt en zijn vanochtend op het schoolplein op volgorde van hun huisnummer gaan staan. Sommigen wisten het nummer niet eens uit hun hoofd, ze kennen hun deur. Dus dat was ook een stukje bewustwording. Waar wij heel erg mee bezig zijn: hoe maak je rekenen nu betekenisvol? Waarom moeten kinderen tafels leren of waarom moeten ze oneven en even getallen leren? Vandaag hebben we laten zien dat als je postbode of koerier bent, het wel handig is als je weet aan welke kant van de straat de even en oneven nummers zitten. Als een kind weet waarom hij iets moet leren, wordt zijn motivatie ook groter. Kinderen hebben soms geen zin om omtrek of oppervlakte te meten, dan zitten ze te zuchten en te steunen. Dan kan je de vraag stellen ‘Wil je later een huis? Ga je kiezen voor laminaat of vloerbedekking? Hoeveel heb je dan nodig?’ Zo maak je rekenen betekenisvol.”