CDA Capelle: ‘Aanpak van de Algeracorridor heeft topprioriteit’
Algemeen
57
keer gelezen
Capelle - Voor het CDA Capelle aan den IJssel werd vorig jaar al duidelijk dat de voorkeur voor de mogelijke Oeververbinding uitging naar de Oost-Oost variant richting Krimpenerwaard-Ridderkerk. Nu voor de zomer van 2019 duidelijk werd dat het toch de Oost-variant in Rotterdam ging worden, kan de aanpak van de Capelse verkeersdrukte niet op de plank blijven liggen. Het CDA Capelle is daarom blij dat de minister van Infrastructuur en Waterstaat een bedrag van 90 mln. euro beschikbaar stelt voor de aanpak van de Algeracorridor.
De mobiliteit in de regio staat voor een flinke uitdaging. De bereikbaarheidsproblemen voor onze stad zijn groot. Denk hierbij aan de dagelijkse verkeersknelpunten op de snelwegen A16 en A20, de N219 en N210 en de verkeersdynamiek van Rotterdam en de buurgemeenten rondom de Algeracorridor. Een gezamenlijke aanpak samen met de buurgemeenten, provincie en het Rijk is een vereiste. De problemen op de weg zijn niet alleen op te lossen door de wegen te verbreden. Het CDA Capelle ziet ook goede aanknopingspunten om samen met de bewoners, de overheden en bedrijven te kijken naar mogelijkheden om het gebruik van de fiets en het OV te vergroten. Reizen met het openbaar vervoer is nu in veel gevallen omslachtig en veel tijdrovender. Dat kan anders en beter.
De verkeersproblemen worden groter als gevolg van nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen. Het CDA Capelle vindt het daarom belangrijk om bij de concrete bouwplannen van het Rivium ook naar de verkeerseffecten te kijken. Als deze extra congestie opleveren, dan zijn extra maatregelen en alternatieven nodig om de verkeersdrukte te verminderen en de ontsluiting van de wijken Fascinatio, Capelle West en ’s-Gravenland te verbeteren.