Logo ijsselenlekstreek.nl


Er worden geen extra geluidswerende voorzieningen aangebracht. Volgens akoestische berekeningen is dit niet noodzakelijk, aldus de wethouder. Beeld: Busfoto.nl
Er worden geen extra geluidswerende voorzieningen aangebracht. Volgens akoestische berekeningen is dit niet noodzakelijk, aldus de wethouder. Beeld: Busfoto.nl

Extra overlast door proef nachtmetro?

Capelle aan den IJssel - Dat de metro een jaar lang een uurtje langer doorrijdt door Capelle aan den IJssel wordt niet door iedereen toegejuicht. Het Wijk Overleg Platform (WOP) Fascinatio vreest meer geluidsoverlast.

Door Gerrit van Loon

De proef om de metro een uur langer te laten rijden wordt in de gemeentes Rotterdam, Lansingerland, Albrandswaard, Schiedam en Capelle aan den IJssel gehouden. Vanaf 29 december laat de RET een jaar lang alle metrolijnen op vrijdag en zaterdag een uur langer rijden. De laatste metro vertrekt vanaf dan voortaan om half twee 's nachts uit Rotterdam.

WOP Fascinatio is teleurgesteld dat het niet op de hoogte is gebracht over de komst van deze nachtmetro. "Niet netjes", laat voorzitter Jasper Hooijkaas weten. "We hebben de afgelopen jaren veel tijd geïnvesteerd om wijkzaken juist gezamenlijk aan te pakken. Wethouder Dick van Sluis zegt dat hij meldingen van geluidsoverlast verwacht. Die overlast komt van het rangeerterrein waar de metro's na de dienst rond 2.30 uur worden geplaatst. Veel bewoners moeten de volgende dag gewoon weer werken."

"Als het WOP eerder op de hoogte was gebracht van deze proef hadden we gezamenlijk kunnen kijken naar mogelijkheden de overlast te beperken. Daar is immers geld voor gereserveerd." Netto gaat het in Capelle om vier extra metro's. Dat het WOP Fascinatio op een vergadering (op 1 september) niet door de gemeente is geïnformeerd over de proef steekt. En de onwetendheid over geluidswerende maatregelen en de eventueel aangepaste snelheid tijdens de nachtdienst op het traject langs de wijk.

Op deze vragen laat wethouder Van Sluis aan deze krant weten: "Op 1 september is inderdaad geen mededeling gedaan, omdat er toen nog geen sprake was van een besluit bij de bestuurscommissie. Alle eindigende metro's rijden via Capelsebrug naar de remise. De metro's die eindigen op De Terp, Nesselande en Binnenhof rijden bij Capelsebrug via een tunneltje naar de remise en komen dan niet langs Fascinatio."

Wethouder Dick van Sluis: "Er worden geen extra geluidswerende voorzieningen aangebracht. Volgens uitgevoerde akoestische berekeningen is dit niet wettelijk noodzakelijk. De snelheid tussen Kralingse Zoom en Capelsebrug is en blijft 80 km/h volgens de RET. 50 km/h geldt alleen voor het Capelse gedeelte o.a ter hoogte van de Plaatsenbuurt nabij Slotlaan, appartementen Lijstersingel en verder in oostelijke richting."

Reageer als eerste
Meer berichten