Montessorischool Capelle ziet win-win situatie
Algemeen
36
keer gelezen
Capelle - Het team van Montessorischool Capelle had het onderwijs-op-afstand goed geregeld. Met het team is afgesproken om er zoveel mogelijk een win-win situatie van te maken. Win-win, omdat we uit de nieuwe situatie iets positiefs wilden halen. En dat is gelukt!
Instructiefilmpjes
‘Het opnemen van de instructiefilmpjes en elkaar feedback geven op de filmpjes heeft een boost gegeven aan het gezamenlijk lessen ontwerpen. Dit voor de verschillende niveaus naar beneden en naar boven. Hiermee waren de lessen van sterke kwaliteit en voelde iedereen zich veilig om op deze manier zichtbaar te zijn. Ons aanbod werd heel overzichtelijk aangeboden in een digitale leeromgeving. Voor de groepen 1 t/m 4 een Yurlspagina en de groepen 5 t/m 8 Google Classroom. Voor de meer- en hoogbegaafde kinderen de virtuele plusklas. Alle vieringen ging ook gewoon door. Wij zijn trots op de wijze waarop wij ons onderwijs op afstand hebben vormgegeven.
Contact kinderen
Het contact met de kinderen en de ouders verliep goed. Alle kinderen waren in beeld. De leerkrachten hadden twee momenten op de dag gereserveerd voor het beantwoorden van vragen of het geven van feedback en voor de groepsvorming op afstand hadden we tweemaal per week een Google Meet met de gehele klas. Voor het persoonlijke contact werd door de leerkracht met de kinderen gebeld. Dit werd enorm gewaardeerd door ouders en kinderen. Alle communicatie verliep via de Parro. Het gebruiksgemak van deze app heeft ons goed geholpen. Hierdoor ontstond vanzelf educatief partnerschap, de belangrijke gouden driehoek.
Kuikentjes
De kinderen waren erg nieuwsgierig hoe het ging met de kuikentjes. Op school hadden we net voor de schoolsluiting twee broedkasten geplaatst. Veel kinderen en ouders vroegen hoe het daar mee ging. Het proces van de kuikens, de geboorte, leven en dood is mooi en passend bij de belevingswereld van de kinderen in beeld gebracht. De kuikentjes gaven echt verbinding. Én de kuikens blijven op school in een mooie ren op het schoolplein.
Weer naar school
De heropening van de school is goed verlopen. De kinderen kwamen heel ontspannen en blij naar school. Doordat we met een halve groep werkten, konden we heel gericht aandacht geven aan individuele kinderen. Juist de kinderen die prikkelgevoelig zijn kwamen nu heel goed tot hun recht. De sfeer is gezellig en harmonieus. We moesten wel goed nadenken hoe we die anderhalve meter afstand binnen de onderwijsvisie van de school konden invullen. Fijn dat iedereen er weer is en zich kan vinden in de aanpassingen die gedaan zijn.