Parkshuttle gaat zelf denken en op de openbare weg rijden
Algemeen
56
keer gelezen
Capelle - Dolenthousiast is de Capelse wethouder Maarten Struijvenberg over de derde generatie Parkshuttle. De onbemande shuttle op bedrijventerrein (én toekomstig woonwijk) Rivium vlak over de grens van Rotterdam met Capelle aan den IJssel zet een nieuwe stap de toekomst in en gaat de openbare weg op. ‘Een wereldprimeur.’
Door Emile van de Velde
Een wereldprimeur is het bijzondere vervoer al jaren. Zonder chauffeur rijdt de shuttle over een aparte rijbaan tussen metrohalte Kralingse Zoom, woonwijk Fascinatio en Rivium. Dát is al bijzonder, vinden specialisten overal ter wereld. Struijvenberg: “We krijgen regelmatig Japanners en Chinezen op bezoek die met open mond komen kijken wat we hier doen. Maar dat de shuttle de openbare weg op gaat, dát is echt nergens in de wereld.”
De route van de Parkshuttle wordt op niet al te lange termijn verlengd tot de Schaardijk om aan te sluiten op een halte van de Waterbus. En op dat nieuwe stuk gaat het gebeuren: de shuttle gaat de weg op! Tussen het andere wegvervoer. helemaal zelfdenkend, nog steeds zonder chauffeur.
De shuttle gaat zelf beslissingen maken op de openbare weg. Het nieuwe model heeft sensoren die 360 graden in de rondte kunnen kijken. Op basis daarvan kan hij intelligente stappen nemen over wat te doen: stoppen of juist doorrijden.
Struijvenberg: “Dat zijn we natuurlijk eerst heel goed aan het testen. Hij moet onderweg zelf obstakels kunnen herkennen. Stoplichten, iemand die door rood rijdt, een tegenligger die een rare manoeuvre maakt, noem maar op. De eisen zijn streng. Pas als alles klopt, kunnen we een vergunning aan het ministerie vragen.”
Op de hamvraag die ons allemaal op de lippen brandt, is nu nog geen antwoord te geven. Wannéér gaat de Parkshuttle de weg op? Het antwoord heeft te maken met vrijwel alle vragen die we in 2020 hebben, veroorzaakt door de coronacrisis. “Er zijn echt specialisten nodig om alles te testen. En die kunnen op dit moment domweg niet hierheen komen met alle reisbeperkingen wegens het coronavirus.”
Eén ding is zeker. Ook het nieuwe model zal de aandacht trekken. Wereldwijd. Struijvenberg: “Nergens in de wereld rijden er onbemande voertuigen op de openbare weg. Niet in Tokio, niet in New York, niet in Parijs. We hebben wéér een wereldprimeur. De Parkshuttle heeft grote aantrekkingskracht. Oók op de reizigers natuurlijk.”
Nieuw model
Het nieuwe model Parkshuttle heeft geen voor- of achterkant en hoeft dus niet te keren. Er zit een betere motor in, airconditioning en deuren aan beide kanten. De shuttle gaat sneller én vaker rijden. En dan wordt ie ook nog eens comfortabeler voor de reizigers!