Bekijk online jouw medisch dossier van de huisarts
Algemeen
35
keer gelezen
Capelle - Sinds 1 juli 2020 is het voor iedereen mogelijk om het eigen medische dossier bij de huisarts online te bekijken. Huisartsen zijn wettelijk verplicht om dat voor hun patiënten mogelijk te maken. Steeds meer huisartsen uit de regio Rotterdam bieden daarnaast nog meer digitale diensten, zoals online afspraken maken of herhaalmedicatie bestellen.
Dat levert veel positieve reacties op. “Het is ideaal dat je 24/7 kunt inloggen.” In het medisch dossier noteert de huisarts alles wat met de gezondheid van een patiënt te maken heeft. Zoals mogelijke aandoeningen, medicijngebruik en allergieën, maar ook onderzoeksuitslagen, verwijsbrieven of een verslag van een behandeling door andere zorgverleners. Het patiëntendossier is, na het invullen van een wachtwoord, eenvoudig te bekijken op telefoon, tablet of computer.
Positieve reacties van patiënten
“Patiënten reageren overwegend positief,” merkt huisarts Arthur Schouten uit Berkel en Rodenrijs. “Als je bij het inzien van je dossier merkt dat je cholesterolwaarde dankzij je gezondere leefstijl gedaald is, dan werkt dat motiverend. En bij een huidklacht bijvoorbeeld werkt een e-consult met foto praktisch en snel. Ook veel ouderen maken gebruik van onze online dienstverlening. Mensen hebben natuurlijk nog altijd de mogelijkheid om naar de praktijk te bellen voor een afspraak. Het is fijn dat de patiënt die keuze heeft.”
Zelf afspraak plannen
David de Jong vindt het erg handig dat hij zelf online de afspraak bij zijn huisarts kan plannen. “Via het portaal kan ik op elk moment van de dag inloggen en in de agenda van de huisarts kijken. Vervolgens kan ik rustig het moment kiezen dat mij het beste uitkomt. Indien nodig kan ik die afspraak later ook nog zelf wijzigen. In de praktijk waar ik patiënt ben, werken meerdere huisartsen. Ik kan online kiezen met welke huisarts ik het liefste wil afspreken. Dat werkt echt goed. Voorheen moest ik ’s morgens vroeg de praktijk bellen.”
Aanvulling
Het implementeren van het complete patiëntenportaal is een aanzienlijke klus. Daarom hebben sommige huisartsenpraktijken nog niet alle functionaliteiten voor hun patiënten beschikbaar. De aantekeningen van de huisarts in het dossier kunnen soms niet helemaal duidelijk zijn. In zo’n geval is het verstandig om de assistente of huisarts om toelichting te vragen. Het patiëntenportaal vervangt nooit de uitleg van de huisarts of assistente.