<p>Als jongeren drugs gebruiken moeten ze niet zelf gaan rijden.&nbsp;</p>

Als jongeren drugs gebruiken moeten ze niet zelf gaan rijden. 

(Foto:PR)

Jongerenorganisatie TeamAlert start campagne ‘Rij Drugsvrij’

  •   keer gelezen

REGIO • De jongerenorganisatie TeamAlert is de ‘Rij Drugsvrij-campagne’ gestart, om het rijden onder invloed van drugs onder jongeren aan te pakken. Die stappen nog te vaak met drugs op achter het stuur. Het doel van de organisatie is om de verkeersveiligheid bij jongeren onder de aandacht te brengen en om deze bespreekbaar te maken. 


Met deze campagne wil TeamAlert de boodschap uitdragen dat onder invloed van drugs deelnemen aan het verkeer echt niet oké is. Drugsgebruik in het verkeer is een groot probleem onder jongeren. Regelmatig rijden zij onder invloed van een pilletje of lijntje naar een feestje toe of onder invloed weer terug naar huis. De laatste jaren vinden er meer aanhoudingen plaats voor het rijden onder invloed van drugs en uit onderzoek van TeamAlert blijkt dat in coronatijd, zonder festivals en grote feesten, nog steeds veel jongeren onder invloed achter het stuur stappen.

Om dit probleem aan te pakken, start jongerenorganisatie TeamAlert vandaag met de jaarlijkse campagne ‘Rij Drugsvrij’. Deze campagne heeft als doel om jongeren die drugs gebruiken veilige keuzes te laten maken in het verkeer. ‘Rij Drugsvrij’ stimuleert jongeren om voorafgaand aan een avond thuis gebruiken, een (huis)feestje of festival de juiste keuze voor vervoer te maken. In plaats van dat zij onder invloed van drugs autorijden, regelen zij een nuchtere bestuurder, alternatief vervoer (zoals een taxi of het openbaar vervoer) of wachten zij totdat zij weer mogen rijden. 

Serieus probleem
TeamAlert lanceerde de campagne in 2018, die jaarlijks terugkeert om drugsgebruik in het verkeer tegen te gaan. En dat is volgens de organisatie hard nodig.

“De laatste jaren zien we het gebruik van drugs achter het stuur door jongeren toenemen. Het is een serieus probleem voor de verkeersveiligheid in Nederland”, stelt Maartje Burghgraef, directeur-bestuurder van TeamAlert. “Met deze campagne draagt TeamAlert bij om het risicogedrag van jongeren aan te pakken en ervoor te zorgen dat zij slimme keuzes in het verkeer maken en veilig onderweg zijn.”

Social media
Om de jongeren zo goed mogelijk te bereiken, zet TeamAlert “Rij Drugsvrij” online via social media uit met een campagnevideo en ander -materiaal. Op de website www.rijdrugsvrij.nl/campagnetoolkit is vanaf vandaag dit materiaal te vinden in een speciale campagnetoolkit.

De campagne is voornamelijk te zien op social media en gaat zes weken lopen.

Met zo’n dertig jonge professionals op kantoor en meer dan zestig jongerenvoorlichters op locatie komt Team Alert jaarlijks op ruim 600 plekken. Te denken valt aan scholen en festivals. 

Ontvang 'm elke week gratis > Meer berichten