Logo ijsselenlekstreek.nl


Foto: ANP

Op de motor naar de TT, maar crossen is er niet meer bij

CAPELLE AAN DEN IJSSEL - De meeste motoren worden verkocht in de Randstad, maar de Drenten hebben naar verhouding de meeste motorfietsen in de garage staan. Komend weekeinde zal het extra druk zijn met motoren op de Drentse wegen, op weg naar de TT in Assen.

Klokslag 19.00 uur stroomt elke donderdagavond de straat voor café De Wiekslag in De Wijk vol leden van motorclub De Antrappers. Op hun motor natuurlijk, klaar voor de wekelijkse toertocht in de omgeving, 100 tot 125 kilometer, met tijd voor een kop koffie bij een kroeg aan de route. Mooie tijden voor de club in de maand juni. “Hoe langer de avond, hoe langer we rijden”, zegt secretaris Jan Boverhof van de club in het zuidwesten van Drenthe, niet ver van Meppel.

Drenten houden van motoren. Komend weekeinde is het TT-circuit in Assen het terrein van de negentigste editie van het motorfestijn. Maar Drenthe staat ook al minstens dertig jaar bovenaan als het gaat om het bezit van motoren: 55 van de 1000 Drenten heeft een motor in de garage staan, ver boven de 39 motoren per 1000 Nederlanders. In de gemeente Capelle aan den IJssel is motorrijden minder populair. Capelle aan den IJssel telt 28 motoren per 1000 inwoners en zit daarmee onder het landelijk gemiddelde.

Oerend hard

In de Randstedelijke provincies Noord- en Zuid-Holland worden de meeste motorfietsen verkocht, maar ze scoren al jaren veel lager als het gaat om ‘motordichtheid’. Is er dan vooral in de provincie nog ruimte om eens lekker ‘oerend hard’ te gaan? “Motoren worden voornamelijk gebruikt om in de vrije tijd te toeren”, zegt Bas Vis van de landelijke motorvereniging KNMV. En dat kan nu eenmaal heel goed in de provincie. “Daar is ruimte, ook om te stallen. Het is veel aantrekkelijker dan het verkeer in en om de steden.”

Maar zowel de KNMV als brancheorganisatie RAI Vereniging haasten zich om de motorfiets aan te prijzen voor het woon-werkverkeer, ook in de grote stad. “Motorrijders vind je overal”, zegt Floris Liebrand van de RAI. “Ook in de stad, omdat een motor veel minder ruimte inneemt dan een auto. Bijvoorbeeld in Amsterdam zie je ze ook gewoon op de stoep staan.”

Overlast

Onder al die motorhelmen gaan wel steeds vaker grijze haren schuil: sinds 2014 zijn het steeds meer vijftigplussers die hun rijbewijs voor een motor halen. “Motorrijden is voor veel mensen ontspanning”, zegt Liebrand. “En dat pakken mensen op als er meer ervaring op de weg is opgedaan en als ze meer vrije tijd hebben.”

Jan Boverhof van De Antrappers weet wel waarom Drenten zo graag op de motor stappen: ze wonen in een mooie, groene en rustige provincie waarin het heerlijk toeren is. Keerzijde: in Drentse boerderijen wonen nu vaak westerlingen die geen lawaai aan hun hoofd willen, zegt Boverhof. “Crossen wordt verziekt in Nederland. Ze bellen meteen de politie.”

En de campagne van onder meer de KNMV om geen overlast te veroorzaken? Volgens Boverhof is het maar een klein groepje motorrijders dat het verpest voor de rest. De Antrappers houden zich “redelijk aan de regels”. Soms moet het gas er even op. “Maar niet kilometers lang en we gaan ook niet met 80 kilometer door een dorp. We doen er niemand kwaad mee.”

Recordjaar voor motoren

De TT staat komend weekeinde, 25 tot en met 27 juni, weer op de kalender op het circuit in Assen, na een jaar afwezigheid door corona. De pandemie kon de groeiende verkoop van motoren geen halt toeroepen: 2020 was zelfs een recordjaar.

De 14.622 verkochte motoren in 2020 betekende een stijging van 4,7 procent vergeleken met een jaar eerder. Het was ook het hoogste aantal sinds 2009, blijkt uit gegevens van brancheorganisatie RAI Vereniging.

Ook het aantal verkochte tweedehands motoren zat vorig jaar in de lift, met een recordaantal van 52.175, 11 procent meer dan in 2019.

In de provincie Zuid-Holland werden in 2020 de meeste nieuwe motorfietsen verkocht: 3349. Zeeland staat onderaan in het lijstje provincies: de Zeeuwen schaften vorig jaar 306 motorfietsen aan, terwijl ze in 2020 wel hoog scoren als het gaat om het aantal machines per inwoners: 47, boven het landelijk gemiddelde van 39.

In april werden er veel meer motoren verkocht dan dezelfde maand een jaar geleden: 2023, een stijging van 36 procent, meldt brancheorganisatie RAI. Overigens namen de verkopen van bijna alle soorten voertuigen toe.

Shopbox

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden