Maak gebruik van buurtbemiddeling


<p>Paul de Ruiter, vrijwilliger buurtbemiddeling bij Welzijn Capelle.&nbsp; (Foto: Annemarie van der Ploeg)</p>

Paul de Ruiter, vrijwilliger buurtbemiddeling bij Welzijn Capelle.  (Foto: Annemarie van der Ploeg)

(Foto: Annemarie van der Ploeg)

Maak gebruik van buurtbemiddeling

Capelle - Soms ontstaan er om diverse redenen conflicten tussen buren. Meestal heeft dit een voorgeschiedenis. Bij buurtbemiddeling van Welzijn Capelle luisteren ze naar je en wordt er gekeken of het conflict bij buurtbemiddeling past. De vrijwilligers van buurtbemiddeling zijn onafhankelijk en luisteren naar je. Zij begeleiden jou en je buurman of buurvrouw naar een oplossing. Hoe mooi kan het zijn als het conflict wordt opgelost en je weer fijn naast elkaar verder kan leven?

Door Annemarie van der Ploeg

Paul de Ruiter is al geruime tijd werkzaam als vrijwilliger buurtbemiddeling. “Ik vind het prachtig om dit werk te doen en zo Capellenaren te helpen. Hoe werkt dit? Pam van Rooijen, coördinator buurtbemiddeling van Welzijn Capelle, geeft aan de vrijwilligers een casus door. Wij werken met z’n tweeën. Er is een buur A en een buur B. Eerst gingen wij naar buur A voor een intake gesprek maar dat gaat nu in coronatijd telefonisch. Daarna bellen wij buur B. We horen beide partijen aan en zijn ‘voor’ niemand. Daarna kijken we of beide bereid zijn tot een bemiddelingsgesprek. Dat vindt fysiek coronaproof plaats in de grote zaal van Welzijn Capelle. Hier gaan beide partijen elkaar vertellen wat de situatie met hen doet. Als je ergens begrip voor krijgt, wil je er ook een oplossing voor zoeken. Je hoeft na het gesprek niet als vrienden uit elkaar te gaan. Als je maar begrip voor de situatie hebt en samen afspraken hebt gemaakt. De vrijwilligers nemen na een week of vier nog een keer contact op om te kijken hoe het gaat. Mocht er nog wat zijn, dan worden er verder afspraken gemaakt. Dit is een stukje nazorg. Wij zeggen altijd: Een bemiddelingsgesprek is geen eindpunt maar een beginpunt. De boel word gereset en je gaat beginnen om dat te doen wat afgesproken is. Er zijn zo’n 18 vrijwilligers werkzaam bij buurtbemiddeling. Nieuwe vrijwilligers zijn altijd welkom. Coördinator Pam van Rooijen voert eerst een gesprek met je en daarna krijg je een meerdaagse training met rollenspel. Later wordt er regelmatig bijgetraind. Daar leer je toch weer van. Nu in coronatijd doen we dat via Teams of via Zoom en dat gaat eigenlijk prima.”

Heb je hulp nodig van buurtbemiddeling?

Heb je een conflict met een van je buren en komen jullie er zelf niet uit? Neem in dat geval contact op met Pam van Rooijen, coördinator buurtbemiddeling van Welzijn Capelle. Deze kijkt of het conflict bij buurtbemiddeling past en vrijwilligers gaan na een intake met jou aan een oplossing werken. Bel Welzijn Capelle en vraag naar de afdeling buurtbemiddeling, te bereiken via 010-7074900 Op dit nummer kun je je ook melden als je zelf als vrijwilliger bij buurtbemiddeling wil gaan werken.

Shopbox

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden