Versoepeling? Restaurant Fuiks doet het anders!
Algemeen
61
keer gelezen
De nieuwste versoepelingen brengen voor horecazaken de nodige risico’s met zich mee. Dat stelt Marinus Rien Bothof van restaurant Fuiks Eten en Drinken. Daarom serveert het restaurant in plaats van diner een afhaalbox en is de koffie ’s ochtends gratis.
Capelle - “Door geen diner op het terras te serveren, kunnen we wel een uitgebreide lunch en borrel serveren. Zo kunnen we onze kwaliteit waarborgen en een gezond bedrijf runnen”.
Zowel de lunchkaart als de dinerkaart voeren is voor Bothof geen optie. ‘’We gaan elke dag voor een uitstekende kwaliteit. Dit geldt zowel voor onze gastvrijheid als voor onze gerechten. We proberen onze gasten geregeld te verrassen en gebruiken veel verse ingrediënten en eigengemaakte recepturen. Als het een week regent, is het terras dicht en kun je alles weggooien.’’
Love food, hate waste
En dat is precies wat Bothof niet wil. “Ons motto is al jaren love food, hate waste. We proberen zo min mogelijk voedsel te verspillen. Als je ook binnen open mag, lukt dat aardig. Maar op het terras ben je afhankelijk van het weer.
“En daar hebben we geen invloed op. En eerlijk, los van dat voedselverspilling zonde is, zie ik na 7 maanden lockdown ook liever niet onze omzet de prullenbak in gaan. Daarnaast klinkt een uitgebreid diner voor gasten minder aantrekkelijk als je weet dat je om 20:00 van het terras af moet zijn.
“Maar hoe langer je open bent, hoe meer kosten en hoe minder steun. Daarom hebben we besloten om wel alle gerechten van onze uitgebreide lunchkaart te serveren, maar geen diner op het terras te serveren. Zo spreiden we het ondernemingsrisico.’.
Dinerproeverij voor thuis
Bothof ziet geen heil in het aanpassen van zijn kaarten. ‘”Een manier om dat risico te ondervangen, is door te werken met minder verse ingrediënten of een kleine kaart te voeren. Zowel bij de lunch als het diner gefrituurde schnitzel serveren. Dat werk. Dat is voor ons nooit een optie geweest.
“De kwaliteit van de gerechten en gastvrijheid staat voor ons altijd voorop. Daarom hebben we gewoon een uitgebreide lunchkaart en kunnen gasten bij ons terecht voor een bourgondische borrel. Wie na een middag borrelen nog trek heeft, na een dag (thuis)werken geen zin heeft om te koken of thuis gewoon wil genieten van een heerlijk diner, kan onze dinerbox afhalen.
“Onze chefs breiden negen heerlijke en mooi opgemaakte proeverij gerechten voor thuis. Van verse sushi en acht uur lang gegaard buikspek tot een stoombroodje met oesterzwam. Stuk voor stuk geweldige gerechten.
Huisgemaakte taart met gratis koffie
Hoewel de terrassen vanaf zes uur de ochtend open mogen, voelt Bothof er weinig voor om zo vroeg te beginnen. “Mensen gaan echt niet zo vroeg in de ochtend aan een Gin-Tonic of bittergarnituur hoor. Daarom gaan we gewoon om tien uur open. Onze patisserie-chefs serveren dan een heerlijke huisgemaakte appelkruimeltaart van Hollandse appels en een Franse citroentaart.
“Wie deze taarten bestelt tussen 10 en 12 uur, krijgt een kopje koffie, cappuccino of espresso van het huis. Waarom? We hebben onze gasten lang moeten missen. Veel mensen hebben een lastige tijd achter de rug zonder leuke dingen. Er kan gelukkig weer steeds meer. We willen onze gasten daarom graag verrassen met een gratis koffie.”
Voor de koffie is reserveren wenselijk. De koelverse dinerbox voor twee personen kost €19,75 per persoon en is van dinsdag 19 mei tot en met Tweede Pinksterdag 24 mei af te halen tussen 16:00 en 19:00. De box afhalen voor één persoon is ook mogelijk. In dat geval kost de box €22,-. Bestellen en reserveren kan het makkelijkst via www.fuiks.nl.